logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az utolsó magyar autóbusz Sri Lankán
2023-11-27
A legendás Ikarus 293-as
2023-12-01

Két dudás egy csárdásban – ám mindketten remekül muzsikáltak

Kategóriák
  • Minden más
Címkék
  • Ausztrália
  • Csepel alváz
  • Cummins

Persze ebben volt némi praktikus kényszer is. Vagyis az Ikarus és a Csepel Autógyár együttműködése nagyszerű világsikereket hozott. A visszaemlékezések szerint a közös munka nem volt konfliktusmentes. A laikusok valószínű nem tudják, hogy az Ikarus gyárban a termelés felfuttatásához a székesfehérvári üzem is kellett, és kellett egy jó fenékváz, amire a különböző típusú buszok készülhettek. Ezt a feladatot a Csepel Autógyár kapta. A két vállalat közötti viták részben annak voltak köszönhetők, hogy a fenékváz az Ikarus konstrukciója, egyben a szellemi tulajdona volt. Az Ikarus változtatási igényeit a Csepel Autógyárnak végre kellett hajtania. Hiszen az export lehetőség függött attól, hogy a vevők igényeihez igazítsák a fenékvázat. Ebből több komoly szakmai konfliktus keletkezett. Ám a lényeg, hogy például az Ikarus 200-as család fenékváz gyártását a Csepel Autógyár készítette, és mondani sem kell az busz export számok még a mai viszonylatban is impozánsak.

A következő fejezet már harmonikusabb volt, amikor 80-as évek elején a Csepel tervezőmérnökei megnyerték az Ikarus által kiírt új fenékváz tendert. Ez volt a Csepel 800-as alvázcsalád, amelyre nemcsak az Ikarus, hanem több autóbuszgyártó világcég is igényt tartott.

Az Ikarus csak az 5. kontinensen nem tudott piacra szert tenni. Azonban a Csepel Autógyár sikerrel járt, igaz a Cummins céggel közösen.

Az Autógyár 1982 őszén írt alá kooperációs szerződést az amerikai Cummins motorgyártó konszernnel új típusú, korszerű autóbuszmotorok közös kifejlesztésére és gyártására. A laboratóriumi próbák során az új konstrukció rendkívül kedvező eredményeket mutatott. A motorok következő nagy vizsgájára 1983 októberében került sor, amikor a Cummins gyárból a konszern elnökhelyettesének vezetésével népes delegáció érkezett a Csepel Autógyárba. Ikarus buszokba szerelve indították a motorokat próbaútra.

Az 1985-ös Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be a 11 méter hosszú, alacsony hossztartós, hagyományos laprugózású 878.11 típus alvázat, amelynek egy példánya Kolumbiába került, egy pedig a Fülöp-szigeteken lett karosszálva.

Többek között 1992-ben Ausztráliába is került ki 24 darab Csepel 854.03 alváz, amelyeket a queenslandi Townsville-i Hermit Park Bus Service vásárolt.

Képünkön az egyik Csepel-Cummins iskolabusz 2006-ban Ausztráliában.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-16

Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is


Olvass tovább
2024-12-02

Aktív nyugdíjas Ikarus 280-asok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.