logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus 280-as modellekkel
2023-11-27
Két dudás egy csárdásban – ám mindketten remekül muzsikáltak
2023-11-27

Az utolsó magyar autóbusz Sri Lankán

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Ceylon
  • Ikarus 31
  • Sri Lanka

28 évig bírták a buszok a trópusi viszonyokat

Igencsak merész húzás volt az Ikarusztól, hogy Ceylon (a mai Srí Lanka) szigetére exportáltak 10 darab Ikarus 31-es autóbuszt.

A Ceylon Transport Board (CTB) 1958-ban vásárolt 10 darab Ikarus 31-es buszt. A cég archív feljegyzései szerint a főváros Colomba egyik kerülete, Ratmalana és a Homagama nevű előváros között jártak.

Egy idő után megszakadt az alkatrészellátás, így aztán később a buszok Mercedes Benz 312 motort kaptak és egészen 1986-ig használatban voltak. (Az Ikarus 31/32-eseket az első időszakban négyhengeres Csepel 413-as motorokkal szállították, ami gyengének bizonyult.) Arról is említést tesz a Ceyloni Busztársaság, hogy a javítás nehézkes volt a pótalkatrészek hiánya miatt, sőt törés esetén nagyon körülményes volt a karosszéria javítása is. Mindenesetre megbecsülték a magyar buszokat, mert példásan hosszú ideig, 28 évig szolgáltak a szigetországban.

A 10 darab Ikarus 31-es busz Langama Homagama garázsba került, a főváros Colombo és két elővárosa között járt. Az évtizedek során – a kevés darabszám miatt is – teljesen nyoma veszett az Ikarus 31-esknek. Egyetlen példány kivételével!

Az 50-es évek végétől a Német Szövetségi Köztársaság finanszírozásával megalapították a Ceyloni Német Ipari Képzési Intézetet, amely úttörő szerepet vállalt az autóiparban és más kapcsolódó területeken Ceylon szigetén. Az intézet elsődleges célja az volt, hogy olyan képzett szerelőket, technikusokat képezzenek ki, akik a magánbusztársaságok és a kormány által vásárolt új Mercedes-Benz buszok karbantartásában és javításában járatosak.

Amikor a magyar Ikarus 31-eseket kivonták a forgalomból, az egyik buszt átvette a Ceyloni Német Műszaki Képzési Intézet, amely autóbuszflottát tartott fenn, az intézetbe járó tanulók, valamint a személyzet, az oktatók szállítására. Ezek egyike lett (a képen látható) eredeti gyári festésű piros Ikarus 31-es, amely – már Mercedes 312-es motorral – még 1985-ig járta a szigetország útjait és javítását, az alkatrészek legyártását maguk az intézetben tanuló autószerelők végezték. A ma is működő iskola garázsában szinte minden Sri Lankában üzemelt buszból van egy példány.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-16

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék


Olvass tovább
2024-12-30

Ganz-Ikarus railbus Malajziának


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.