Ikarus 280-as modellekkel
2023-11-27Két dudás egy csárdásban – ám mindketten remekül muzsikáltak
2023-11-2728 évig bírták a buszok a trópusi viszonyokat
Igencsak merész húzás volt az Ikarusztól, hogy Ceylon (a mai Srí Lanka) szigetére exportáltak 10 darab Ikarus 31-es autóbuszt.
A Ceylon Transport Board (CTB) 1958-ban vásárolt 10 darab Ikarus 31-es buszt. A cég archív feljegyzései szerint a főváros Colomba egyik kerülete, Ratmalana és a Homagama nevű előváros között jártak.
Egy idő után megszakadt az alkatrészellátás, így aztán később a buszok Mercedes Benz 312 motort kaptak és egészen 1986-ig használatban voltak. (Az Ikarus 31/32-eseket az első időszakban négyhengeres Csepel 413-as motorokkal szállították, ami gyengének bizonyult.) Arról is említést tesz a Ceyloni Busztársaság, hogy a javítás nehézkes volt a pótalkatrészek hiánya miatt, sőt törés esetén nagyon körülményes volt a karosszéria javítása is. Mindenesetre megbecsülték a magyar buszokat, mert példásan hosszú ideig, 28 évig szolgáltak a szigetországban.
A 10 darab Ikarus 31-es busz Langama Homagama garázsba került, a főváros Colombo és két elővárosa között járt. Az évtizedek során – a kevés darabszám miatt is – teljesen nyoma veszett az Ikarus 31-esknek. Egyetlen példány kivételével!
Az 50-es évek végétől a Német Szövetségi Köztársaság finanszírozásával megalapították a Ceyloni Német Ipari Képzési Intézetet, amely úttörő szerepet vállalt az autóiparban és más kapcsolódó területeken Ceylon szigetén. Az intézet elsődleges célja az volt, hogy olyan képzett szerelőket, technikusokat képezzenek ki, akik a magánbusztársaságok és a kormány által vásárolt új Mercedes-Benz buszok karbantartásában és javításában járatosak.
Amikor a magyar Ikarus 31-eseket kivonták a forgalomból, az egyik buszt átvette a Ceyloni Német Műszaki Képzési Intézet, amely autóbuszflottát tartott fenn, az intézetbe járó tanulók, valamint a személyzet, az oktatók szállítására. Ezek egyike lett (a képen látható) eredeti gyári festésű piros Ikarus 31-es, amely – már Mercedes 312-es motorral – még 1985-ig járta a szigetország útjait és javítását, az alkatrészek legyártását maguk az intézetben tanuló autószerelők végezték. A ma is működő iskola garázsában szinte minden Sri Lankában üzemelt buszból van egy példány.