Pedig már a teherhajót is megrendelték
2023-10-10Olyan, mint egy latin-amerikai szappanopera
2023-10-10A hetvenes évek elején a levegőszennyeződés és a zajártalom csökkentésére irányuló törekvés, valamint az energiahordozók árarányának változása, hazánkban is módosította a trolibuszüzem megszüntetésének koncepcióját. Alapos műszaki-gazdasági vizsgálat után 1976 elején a trolibuszüzem fejlesztéséről határoztak. A szovjet ZiU után a Brown-Boweri & Cie AG motorral is készült trolibusz. Nagy reményekkel külföldi „turnéra” indult, még Mexikóban és az USA több városában is járt.
A magyar trolibusz felkeltette az érdeklődését a japán Hitachi cégnek. A laikusok számára a szórakoztató elektronikai készülékek egyik nagy márkájaként ismert Hitachi cég szakemberei megállapodtak a MOGÜRT és IKARUS vállalatokkal csuklós trolibuszok kooperációs gyártásáról. A Hitachi „chopper” vezérlésű villamos berendezéseit épített be a csuklósba.
Ik.280.T7 típusjelű trolival Budapesten végeztek kísérleteket, és egy Volkswagen motor beépítésével önjáró üzemre is képes volt. A MOGÜRT-ben kijelentették, addig nem tudnak exportálni, amíg itthon nem fut belőle jónéhány darab. A műszakilag korszerűnek mondható – a Brown Boveri, a Hitachi és a Kiepe-Obus által kifejlesztett – trolibuszok magas tőkés importszükséglete miatt azonban a tömegtermelés elmaradt.
A HITACHI troli végül Szegedre került és ott selejtezték le 1999-ben.