Öreg Járművek Menhelye
2023-10-12Vontatót csináltak az Ikarus 620-asokból
2023-10-17A Szovjetunió/FÁK Ikarus buszos képeit nézve, sokan felteszik a kérdést, mi volt a célja a fényszórók elé szerelt kék plexiüvegnek.
Az egykori Szovjetunió tagállamaiban, sőt az utódállamokban is annyira elterjedt volt, hogy – a buszvezetők emlékei szerint – még vicces helyzetek is voltak, ha egy buszon nem volt, a felszálló utasok kérdezték a sofőrt, miért nincs a kék „napellenző” szemüveg az Ikaruson, és biztonságos ez így?
Mert hogy ez volt a legelterjedtebb „kolhoztuning”, de fontos szerepet töltött be. Ugyanis a keretes plexi védte a fényszórókat a felpattanó kövektől, ami az egykori szovjet utakon nem volt ritka.
Az Ikarus fényszórói mindig is hiánycikknek számítottak. Természetesen le lehetett cserélni hasonló, a Szovjetunióban gyártott fényszórókra, de a magyarok fényesebbek voltak. Általában a GAZ-69-ből vettek színezett napellenzőket szereltek a buszok fényszórói elé, vagy a Volga barna színezett napellenzőit. (Előfordult, mint az az egyik fotónkon látható is, hogy vékony acélháló volt a keretben, azonban ezt azért nem szerették, mert a por/homok átjutott a rácson és idővel homályosította a fényszóró üvegét.)
Tegyük hozzá, annyira jól illeszkedtek a busz megjelenéséhez, hogy senkinek nem jutott eszébe kételkedni abban, hogy ezek a „védőszemüvegek” nem a busz gyári tartozéka.