Libériában is voltak Ikarus buszok
2023-09-01Biztonsági öv az Ikarus buszban
2023-09-02Óriási kárt okozott az Ikarus hírnevének, hogy a hazai és a nemzetközi sajtó híre szerint egy Ikarus buszban keletkezett tűzben 52-en meghaltak.
A tévedést csak kevés helyen korrigálták. Most olvashatnak először hitelesen a történésekről.
Ha a Google-ban rákeresünk a 2018 január 18-án egy kazahsztáni országúton történt tragédia beszámolóira, a 15-20 magyarországi internetes és nyomtatott sajtóban, valamint tucatnyi külföldi sajtóban az 52 halálos áldozattal járó tragédiában egy Ikarus buszt írnak.
Nem sokkal a baleset után, de már a lezárult nyomozás és per előtt is tudott volt, hogy nem egy Ikarus buszban keletkezett tűzben halt meg 52 ember. A kazahsztáni sajtóiroda első szétküldött híradásában ugyanis tévesen szerepelt az „Ikarus” megnevezés. Később a több évig tartó büntető perben szó sincs Ikarusról, hiszen a baleset bekövetkeztének perceiben készült egyetlen színes fotón is jól kivehető a busz hátulján a Kassbohrer-Setra felirat.
Hogy mi is történt valójában a mínusz 15 fokos hidegben a kazahsztáni sztyeppét átszelő autóúton, az a közel két évig tartó büntetőper jegyzőkönyvéből tudható meg. Ugyanis rögtön letartóztatták a két váltósofőrt, a busz szerelőjét és a tulajdonost.
A végzetes napon a busz azért állt meg az autópályán, mert a benzinkútnál rossz minőségű gázolajat tankoltak, ami befagyott a kocsi motorjába, ezért félre kellett húzódniuk. A buszsofőrök abban reménykedtek, hogy az elhaladó buszoktól kapnak segítséget. Mint az egyik sofőr a nyomozás során elmondta, a busz belseje gyorsan hűlni kezdett. (Kint mínusz 15 fok alatt volt a hőmérséklet.) Az egyik sofőrnek az volt az ötlete, hogy fújólámpával melegítsék fel az utasteret de a váltótársa ezt nagyon veszélyesnek tartotta. Ám a sofőr sajnálta az utasokat, és meggyújtott egy fújtatót, és betette a busz utasterébe, hogy az utasok melegedjenek kissé. Ekkor a sofőrök megláttak egy elhaladó buszt, és az utastérből kiugorva megállították, hogy megkérjék, vontassa el a buszukat. Eközben a Setra utasterében füst keletkezett, amit egy szembejövő busz vezetője vett észre. Az életben maradt utasok tanúvallomása szerint két utas között veszekedés tört ki, melynek során az egyik utas mérgében belerúgott a fújólámpába. A lámpa leesett, és a kabin kigyulladt. Amikor a sofőrök kinyitották az ajtót, oxigént engedtek be az utastérbe, így a busz belsejében még jobban fellángolt a tűz. Ezzel végleg csapdába kerültek az utasok, ugyanis nagyon sok poggyász is volt az utastérben. Az emeletes buszban az utasok a felső szinten, a csomagok pedig alul voltak.
Meg kell jegyezni, hogy a buszban kizárólag üzbég illegális munkavállalók ültek, akik az oroszországi Kazanyból hazafelé tartottak Taskentbe, a munkáért kapott pénzből mindenfélét vásároltak, hogy még többet nyerjenek az úttal, emiatt volt zsúfolt gyúlékony holmival a busz teljes alsó utastere.
Hét perc alatt a busz teljesen leégett. 52 utas égett bent a buszban, összesen öten tudtak kiugrani, és a két sofőr maradt életben.
A tragédia körülményeinek tisztázása érdekében az üzbegisztáni rendkívüli helyzetek minisztériumának külön testülete repült Kazahsztánba, és két évvel később a büntetőper is itt volt. Hamar kiderült, hogy rendszeres járatnak használt Kassbohrer-Setra busznak két éve lejárt a műszaki vizsgája, nem is lehetett volna rendszeres, több ezer kilométeres járatra használni. A két sofőr egyenként öt, a busz tulajdonosa 3 és félév börtönt kapott.
Mindezekből jól látható, hogy az Ikarusznak semmi köze nem volt a tragédiához, ám eddig még kettő kivételével, a hazai sajtó nem helyesbített a tévedésről.