logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Meglepetés ajándéknak egy Ikarus kabrio
2023-09-05
Formatervezési Nívódíjas volt az E13-as
2023-09-05

Ikarus busz volt egy tragédia részese

Kategóriák
  • Európa
Címkék
  • baleset
  • Szovjetunió

A szovjet/FÁK utakon egykor közlekedett több tízezer Ikarus busz nagy számához képest kevés nagyon súlyos baleset köthető a magyar buszokhoz.

Volt azonban egy kivétel, amely megrázta az orosz könnyűzene rajongókat. Egy lettországi autóbalesetben 1990. augusztus 15-én elhunyt Viktor Coj, az orosz underground egyik legnagyobb alakja, rock zenész, festőművész, a legendás Kino együttes alapítója. Temetésén a becslések szerint 30 ezren vettek részt. A halála utáni egy hétben 30 százalékkal nőtt az öngyilkosságok száma Leningrádban.

A rendőrségi vizsgálat szerint, a Kino együttes a Luzsnyiki stadionban adott óriási sikerű koncertje után Coj Litvániába utazott a nyaralójába. Augusztus 15-én családja nélkül autóba ült, és kora hajnalban elindult egy erdei tóhoz horgászni. Pár óra horgászás után délelőtt 11 körül indult vissza a nyaralóba sötétkék 2141-es új Moszkvicsán. „A feleségemmel a házunk előtt álltunk, amikor nagy sebességgel elszáguldott előttünk egy autó. Mondtam is az asszonynak, hogy ekkora sebességgel nem fogja bevenni a Tejtupe folyó feletti híd éles kanyarját. Mire kimondtam, óriási csattanást hallottunk. Odarohantam, az autó az út közepén állt a felismerhetetlenségig összetörve. A sofőr halott volt. Egy Ikarus busszal ütközött, amely aztán a folyóban állt meg” – mondta egy szemtanú.

Az autóbusz sofőrje, Janis Fibiks utas nélkül vezette a buszt, a baleset előtt nem sokkal tette ki a kirándulókat. „Láttam, hogy nagy sebességgel jön az én sávomban egy Moszkvics. Azonnal fékezni kezdtem és elrántottam a kormányt, de ígysem tudtam elkerülni az ütközést. Odafutottam az autóhoz, de láttam, hogy a sofőr halott. Az arca a felismerhetetlenségig összetört. Nem tudtam, ki ült a kormánynál” – mondta vallomásában a sofőr.

A bulvársajtó megpróbálta az öreg Ikarus buszra, illetve a tulajdonosra kenni a balesetet. Azonban a 250-es busz kitűnő műszaki állapotban volt. Az egykori rigai Közlekedési Vállalat busza volt, az eladása után több nagyvállalat munkásszállító buszaként üzemelt, kirándulásokon is igénybe vették. A vizsgálatok viszont egyértelművé tették a felelősség kérdését: „A helyszíni vizsgálat szerint a Moszkvics több mint 100 km/óra sebességgel csapódott az autóbuszba. A nyomok szerint az utolsó 233 métert az autó nem a saját sávjában tette meg. Az ütközés erejét mutatta, hogy a busz 45-50 fokban elfordulva borult a folyómederbe.”

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább
2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.