Ikarus busz volt egy tragédia részese
2023-09-05Lehet, hogy Sztálin nem örült volna?
2023-09-05Gondos dizájn-tervezés eredménye volt az E13-as. Külső látványában is sokat számított a buszok színe, mintázata.
1998 januártól kezdték el gyártani Rába alvázra a Formatervezési Nívódíjas E13-ast. 2007. december 11-én készültek el az utolsó E13 és E91 az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárban (EAG).
Az E13-nak és az E91-nek az volt műszaki újdonsága, hogy két különböző funkciójú, városi és távolsági forgalomra alkalmas autóbusz közös alvázra épült (a személygépkocsi-gyártásban ismert elv az autóbusziparban ez idáig nem volt jellemző). A többfunkciós autóbusz-pár kifejlesztésénél a tervezők figyelembe vették a korábban kifejlesztett „E” autóbuszcsaládnál alkalmazott új tervezési és technológiai elveket, melyek a formai arculatot is meghatározzák, a vázra ragasztott teherviselő sávüvegezést, a ragasztott, modul- rendszerű burkolóelemek alkalmazását. A Rába-alvázas autóbusz hajtásáról Euro 4-es, 177 lóerős dízelmotor gondoskodott.
Az E13-as külső képe új, a karosszéria tagolása, a homlokfal változtatása, az első ajtó teljesen új formája a járművet megkülönbözteti a család többi tagjától. A belső teret a tiszta, világos, könnyen áttekinthető, vizuálisan egyértelmű megoldások jellemzik. Ezt a célt szolgálja a világos mennyezet, az intenzív utastérvilágítás, a szép mintázatú üléskárpitok. Az E13-hoz új formatervezésű, ergonómikus műszerfal készült, melynek ívelt kialakítása esztétikus, s az áttekintést megkönnyítette. Exportálták Oroszországba, Litvániába, Lettországba, Norvégiába és Csehországba.