Ikarus buszok nemcsak a tunéziai utakon, hanem meg is rendelhetők.
2023-07-26Ebbe a buszba csak búvárruhában lehet beszállni
2023-07-27Az Ikarus gyár történetének egyik érdekes – és egykor és most is sokakat érdeklő fejlesztése a repülőtéri Ikarus 290-es. Ez volt az egyetlen teljesen hazai gyártású, szóló Ikarus busz, ami három tengellyel rendelkezett, ezen kívül sajátossága volt még a 200-as típuscsaládra szokatlan alacsony padló és a motor elől történő elhelyezése, amitől az első és meghajtott tengely a szokottnál jóval hátrább került, valamint az is, hogy a busz jobb kormányos volt. a repülőtereken is szolgáltak/szolgálnak.
A jól ismert PALT rendszerű, (vagyis a harmonikaszerű emelhető hidas) buszok 1986-ban leállított fejlesztése mellett, a 290-es „életrevalóbb” konstrukció volt. A 146 utasra tervezett buszból 1977 és ’82 között összesen 10 darab készült, amelyek közül 1981-82-ben 4 busz Mozambikba, 1 busz az NDK-ba, 1 busz Csehszlovákiába került, 4 buszt pedig itthon a MALÉV használt. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy az eredetileg a gyárból piros színnel, csíkozással kikerült buszokból is vett a MALÉV, ám nem sokkal később az igazgatóságon „leesett a tantusz”, hogy a MALÉV imázs-színe a kék és annak árnyalata.
A buszok egy része nyomtalanul eltűnt, az is igaz, hogy sok év telt el az üzemszerű használatuk óta. A négy Moputóba került buszból egyről két évvel ezelőtt készült fotó. Az NDK-ba, a Berlin-Schönfeld Repülőtérre került Ikarus 290-es később az NDK megszűnése után felbukkant a Prágai Repülőtéren. Így ott már kettő szállította az utasokat, a fotók szerint még 1994-ig.
Egy egykori kék színű malévos busz, 1996-ban a ceglédi Volán bontóban, egy busz Csepelen egy kertben „beépítve” egy 2002-es fotón, valamint az egyik busz, szintén a 2000-es évek elején készült fotón, Budapesten a Közvágóhíd utcában, mint vegyesbolt.
Eközben a szériabuszok is ott voltak a repülőtereken. Képeinken a régi Ferihegy, a berlini reptér 280-asa, a szófiai repülőtér, illetve a bagdadi katonai repülőtér REEM-Ikarusza. És persze Ferihegyen is megörökítették őket két különleges alkalommal is, amikor két szuperszonikus utasszállító repülőgép 13 év különbséggel vendégeskedett Ferihegyen: előbb a TU144-es, majd a Concorde érkezésekor is ott „asszisztáltak” az Ikarus buszok.