logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A kanadai 18 méteresek
2023-07-24
Szép busz – csúnyán elbukott üzlet
2023-07-25

Kuwait – Az Ikarus gyár történetének egyik fényes fejezete

Kategóriák
  • Közel-kelet
Címkék
  • Közel-kelet
  • Kuwait

1964-ben egy Ikarus 66-os és egy Ikarus 630-as bemutatkozó látogatást tett Kuwaitban. Üzlet csak 3 év múlva lett, de csak a farosokból vettek 180 darabot iskolabusznak.

(Az egyetlen fennmaradt fotó a két busz kuwaiti „kalandjáról”:)

1970 nyarán nem mindennapos feladattal birkózott meg az Ikarus székesfehérvári gyárának műszaki és szakmunkás gárdája. Valamivel több, mint egy hónap alatt kellett legyártani azt a 12 darab speciális kiképzésű autóbuszt, amit aztán augusztus 31-én indítottak útba Kuwaitba.

És hogy miért volt „nagy dobás” a gyár részéről? Mert a tizenkét autóbuszra a szerződés júliusban a magyar kereskedelmi küldöttség Kuwaitban tett látogatása során jött létre. A delegáció hazaérkezése után tíz nappal, július 25-én pedig már készen állt a megrendelt autóbuszok végleges műszaki leírása, amelynek alapján a székesfehérvári gyár megkezdhette a gyártást.

Iskolabuszokat kellett készíteni a trópusi éghajlati viszonyoknak megfelelő műszaki megoldásokkal. Több tetőszellőzőt és nagy felületű ablakokat kértek a kuwaitiak. Változtatni kellett az ülések elrendezésén, a gyerekek biztonságos szállítására módosítani kellett az üléstámokat, korlátokkal és karfákkal kellett ellátni az üléseket. A műszaki változtatások miatt módosítani kellett a tető-, oldal- és fenékváz szerkezeti megoldását. De még a beszerelt Csepel motorok néhány alkatrészét a megrendelő kérésére import alkatrészekkel cserélték ki és különleges, a trópusi hőségnek ellenálló festéket kellett alkalmazni. A normál átfutási idő 30—32 nap, amit ez esetben a felére kellett csökkenteni.

(Képünkön a kuwaiti 311-esek a fehérvári gyártósoron.)

Természetesen már 3 éve jól teljesített a 180 darab Ikarus 66-os, amelyek úgy kerültek Kuwaitba, hogy 1966-ban néhány ős-kuwaiti kitalálta, hogy vesznek magyar buszokat, iskolabusz céljából.

A kiutazott vevőszolgálatosok a hivatalos közlekedési hatóságokkal, a kuwaiti szerelőkkel, hivatali emberekkel tökéletesen „megtalálták a hangot”, sőt volt köztük olyan, aki jól megtanult arabul, amit nagyon értékeltek a kuwaitiak. Ez is, és a jól teljesítő buszok is hozzájárultak ahhoz, hogy 1977 augusztusában a kuwaiti kereskedelmi- és iparügyi miniszter vezetésével népes delegáció járt Magyarországon, ellátogattak a mátyásföldi és a fehérvári gyárba. A fehérvári rögtönzött buszbemutatón a minden technikai innovációra (azóta is) igen fogékony kuwaitiak érdeklődését felkeltette 190-es VÖV autóbusz. Rendeltek 100 darab Ikarus 190-est. Valamennyit Rába-MAN D2156 motorral, MAN Renk-Doromat automata sebességváltóval készítette az Ikarus gyár.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a következő évtizedben bár a 200-as sorozat különböző típusaiból további több százat rendeltek, de a 100 darab leszállított magyar 190-es után, a VÖV busztípusból a későbbiekben inkább a Mercedes O305-öt részesítették előnyben.

A 190-esekkel egyidőben megkezdődött a vásárlás a 200-as sorozat típusaiból. Sok kuwaiti sofőrnek nem akaródzott beülni a kormány mögé, amikor az első 250K luxus távolsági buszok megérkeztek Kuwaitba. „Zavaró tényező” több is volt: az Ikarus autóbuszok teljesen automatizált sebességváltóval, szervokormánnyal és légrugózással rendelkeztek, és ez zavarta a gépkocsivezetőket. A megrendelő-üzemeltető Kuwait Transport Company (KTC) emberei és a magyar vevőszolgálatosok csak erős ráhatására vették fel a munkát. A legnagyobb példányszámú újság, a Kuwait Times 1977 szeptemberében egyik cikkében elemezte a magyar Ikarus buszokat. „A magyar Ikarus autóbuszok, amelyeket a kuwaiti közlekedési vállalat, a KTC a múlt hónapban állított forgalomba a Mercedes-buszokkal együtt, beváltják a hozzájuk fűzött reményeket” — tudósít a Kuwait Times. „Ami pedig a gépkocsivezetőket illeti, egyre jobban megszokják a bonyolult berendezéseket, amelyek kezdetben még zavarták őket. Ma már azonban nincs közöttük olyan, aki vonakodna a magyar autóbuszok vezetésétől.”

Ezek az akkor még a kuwaiti buszvezetőknek „bonyolult”-nak tűnt berendezések a teljesen automatizált (Renk-Doromat) sebességváltót, a szervokormányt, a légrugózást jelentették, illetve az autóbuszokba beépített műszerek regisztrálták a megállást, a fékezési időt, vagyis a működéséből később kontrollálható volt az autóbuszvezető munkája.

A fehérvári gyárból 1978 és 1984 között összesen 276 darab Ikarus 256.53/60/62 (vagyis Ikarus 250K típusjelű) busz került Kuwaitba. Az első szállítmány 250K eredeti MAN D2356HMXU motorokkal rendelkezett. A későbbi buszokban RÁBA-MAN D2356HM6U motor volt. Minden Ikarus 250K-ban Renk-Doromat automata sebességváltó volt. Az 1982-es 50 darabos szállítmányból a légkondicionált mellett, 15 buszt hűtött ivóvízrendszerrel, tízet pedig ivóvíz-mosdó/toalett berendezéssel láttak el. Az autóbuszok a különleges éghajlati viszonyok között is jól beváltak, például olyan nagy távolságokon, mint a Kuwait—Irak és a Kuwait— Szaúd-Arábia vonalak. Az Öböl-háború után megmaradt Ikarus 250K buszokból Jordániának 18 darabot adtak el. (Az Öböl Háborúban elveszett, rakétatámadásban megsemmisült Ikarus buszokról külön cikkben olvashat.)

1983 szeptemberében a Mogürt és az Ikarus vezérigazgatói szerződést írtak alá a Kuwait Transport Company-val 120 darab Ikarus 256.62 légkondicionált távolsági autóbusz szállítására. Nem ez volt az első széria. Az elmúlt két évtizedben a kuwaitiak, már ismerhették az Ikaruszt, amelyek bizonyítottak, hogy a különleges éghajlati viszonyok között is jól beváltak. Már volt Kuwaitban ebből a típusból, de a ’84-ben leszállított 120 darab buszt távolsági járatnak vásárolták, Kuwait – Irak és Kuwait – Szaúd- Arábia vonalakra. Érdemes megjegyezni, hogy Kuwait City-től Bagdad 650, a Szaúd-arábiai Rijad 700, Mekka pedig 1300 kilométerre van, mindegyik útvonal sztráda jellegű út, végig kopár, kietlen sivatagon keresztül. Nyáron 50 fok is előfordul.

A kuwaitiak, tömegközlekedésben is megmutatkozó vállalkozó szelleme már a 60-as években kezdődött, amikor 180 darab Ikarust vettek iskolabusznak. Az Ikarus 66.78-Saure buszokat 12 darab 311-es követett, aztán ’77-től 1993-ig (a 190-esek mellett), a teljes 200-as sorozatból „csipegettek”. Volt olyan típus, amiből csak egyet-egyet, de volt olyan, amelyikből százával vásároltak.

1989-ben az Ikarus gyár Kuwaitnak szállított egy 9 méteres midibuszt, az volt az Ikarus 216. A 260-ashoz képest csökkentették a tengelytávolságot és a mellső, illetve hátsó túlnyúlásokat. A 216-os padlószintje a 200-as típuscsalád „normál méretű” tagjaihoz hasonlóan 920 mm. A prototípus és az első széria (216.01) az Ikarus autóbuszaiban akkortájt széles körben alkalmazott Rába-MAN D 2156 HM6U jelű, hathengeres, 192 lóerős (141 kW), fekvő elrendezésű dízelmotorral készült; az erőátvitelről Voith Diwa 851.2 típusú, 3+1 fokozatú hidromechanikus automata sebességváltó gondoskodott.

Az öbölháborút és Kuvait iraki megszállását követően (1990-91-ben) 44 darab eltűnt Kuwaitból, megsemmisült, illetve Irak kezére került.

Az Öbölháború után újraindult az Ikarus 216-os autóbuszok szállítása. 46 darabot vettek (216.02). Voltak azonban jelentős eltérések az előző 216.01-es modellhez képest. A legszembetűnőbb a légkondicionáló hiánya, és ennek következtében a nyitható ablakok, valamint a középső ajtó helyzete, amely egy ablakrésszel hátrébb került. Szintén új volt a hajtáslánc DAF LT160 motorral és Voith Diwa 853.58 sebességváltóval. Később az ablakok felét újakra cserélték, nagyobb nyílászárókkal. A szállítás közben a hajó fedélzetén keletkezett tűzben két autóbusz megsemmisült. Az üzemeltető KPTC kívánságára 2000-ben egy buszt átalakítottak konferenciabusszá.

(Képgalériánkban a kuwaiti 2160.osok:)

Kuwaitba a 263,02 -as DAF LT160 motorral szerelt buszból 40 darab érkezett 1990-ben nem sokkal az Öböl Háború előtt. Aztán néhány hónappal később a kuwaiti Ikarus buszállomány egy jó része megsemmisült – nagy részüket a bászrai sztrádán 1991 februárjában az amerikaiak bombázták le, a buszokban Kuwaitból menekülő iraki katonákkal együtt.

(Képgalériánkban a 263-asok:)

Kuwait 1990 és ’92 között, valamennyi 218 lóerős (160 kW) DAF LT 160 turbófeltöltős dízelmotorral és Voith Diwa automataváltóval, sötétített üveggel szerelt 230 darabot (263.02, 263.04, és 263.08-asokat) vett, részben az Öböl Háborúban elrabolt, vagy a Halál Országútján megsemmisült buszok pótlására.

A történethez tartozik, hogy 2002-ben a KPTC (Kuwait Public Transport Company) előírta a légkondícionálót. Hiába voltak remek állapotban a 263-asok, ennek hiányában valamennyit leselejtezték.

Kuwait és Magyarország több évtizedes kapcsolatában óriási súlya volt annak, hogy amikor az Öböl Háború végén, az országból kivonuló irakiak bosszúból több száz olajkutat felgyújtottak, a magyar szakemberek nagy apparátussal a segítségükre siettek. Méghozzá nagy sikerrel: az emlékezetes zsanai gázkút-tűz oltásánál használt technológiával, a teherautóra szerelt MÍG vadászrepülő hajtómű bevetésével. Az Öböl Háborúban az Ikarus buszállományból eltűnt, megsemmisült 110 darab. A Kuwait Public Transport Company (KPTC) azonnal kérte a pótlásukat, ami 1993-ig meg is történt. 1992 tavaszán szintén kérték a főváros garázsaiban maradt 37 darab megrongálódott Ikarus javítását is. Ezt a kiskunfélegyházi Autó Union Kft. szakemberei el is végezték november 15-ig.

Ebben az időszakban újabb megrendelést adtak az új fejlesztésű Ikarus 253-as Alfa buszokra. A fehérvári gyárból a DAF LT210 motorral és Voith Diwa 864 sebességváltóval szerelt, légkondis elővárosi- távolsági járatokra szánt buszokból 1995-ig bezárólag összesen 70 darab került ki Kuwaitba. Nagy részük (több busz átfestésével) 10-12 évig járta Kuwait útjait. Meg kell jegyezni, hogy a 2000-es évek közepe óta egy rendelet szerint a buszos utazás magasabb színvonalát szem előtt tartva, adómentességet kaptak azok buszos vállalkozások, amelyek gyári új buszokat állítottak forgalomba.

A sivatagi Emírségben az Ikarusnak két konkurense volt, a Mercedes és a Volvo. Az Ikarusszal párhuzamosan szolgálták Kuwait tömegközlekedését. Ismeretes például, hogy az Öböl Háború idején a Mercedes-Benz O405-ös autóbusz-sorozat teljesen eltűnt a háború, illetve a megszállás alatt. Az Ikarus buszokból is eltűnt, megsemmisült 110 darab, amit 1993-ig bezárólag pótoltak. ’93-tól összesen 70 darab Ikarus 253-ast vettek, az utolsó kuwaiti megrendelés 1995-ben, egy 20 darabos volt, amelyekből az utolsó két autóbusz „konferencia-buszként” készült. DAF LT210 motorral és Voith Diwa 864 sebességváltóval. Az egyik kiszállított buszt egyébként a BNV-n is láthatta a közönség.

Ezzel a két busszal véget is ért egy közel 30 éves együttműködés az Ikarus és a Kuwait Public Transport Company között.

Kuwaiti Ikarus buszok – Öbölháború előtt
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2025-01-16

A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak


Olvass tovább
2025-01-16

Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.