logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A sikertörténetnek tartott típuscsalád
2023-07-24
A kanadai 18 méteresek
2023-07-24

Háromórás táncos ünnepség az Ikarus buszok tiszteletére

Kategóriák
  • Afrika
Címkék
  • Ikarus 281
  • Mozambik

Mozambik fővárosa, Maputo nagy kiterjedésű, elővárosokkal több mint egymillió, többségük alacsony jövedelmű lakossal. Sokan a város külső peremén élnek, és napi tevékenységeik a buszközlekedéstől függ.

A 70-es évek végén a nagy-maputói városi személyszállítási ágazat becslések szerint 3500 járműből, – hasonlóan sok más afrikai országhoz – nagyrészt kis, 15 üléses felújított minibuszokból állt.

Úgy tűnt, hogy a kisméretű, magántulajdonban lévő autóbuszok nem nyújtanak elegendő közszolgáltatást. A gazdasági és kormányzati vezetés elképzelése szerint ezeket a használt kis buszokat cserélnék le nagy, teljes méretű buszokra, amelyek jobban alkalmazhatók a modern városi környezetben.

Az egyik ilyen lehetőség az Ikarus volt. 1978-80 között 124 darab 281-es csuklóst vettek, és – az egykori kiküldöttek visszaemlékezései szerint – amikor az első buszok befutottak a megállókba, a várakozók táncoltak örömükben.

Mozambik nemcsak azért volt emlékezetes az Ikarus gyár számára, mert viszonylag nagy számú buszt vettek, hanem azért is, mert a forgalomba állt magyar buszok generálisan megváltoztatták a főváros, Maputo tömegközlekedésének minőségét. Volt azonban még valami, aminek híre ment, és az a gyermeki öröm volt, amit az új buszok váltottak ki a helyiekből, amikor 1978 szeptemberében ünnepélyesen megnyitották a 43 járatot. Háromórás táncos ünnepséget rendeztek, az utasokat ingyen szállították a város legkülönbözőbb részeibe — s persze a közlekedési miniszter is köztük volt. A „hungaro machibombo” (vagyis a masina, amely azt a hangot hallatja, hogy „bombo”) nevet kapták az Ikarus buszok.Aztán elnevezték gobelichának, vagyis sorfalónak, mert a 180, sőt 200 utas befogadására is alkalmas Ikarus valósággal felfalja a megállóban hosszú sorban várakozó utasokat. De volt még egy nevük: „papabicha”, vagyis apakígyó, amit Samora Machel elnök mondott és amit a sajtó fel is kapott. Megszerették a maputóiak a minden éjjel kitakarított, tisztára mosott Ikarusokat.

1978 júliusában érkezett meg Mozambikba az első 46 darabos szállítmány, amit 1980-ig további 78 követett. A nagykapacitású csuklós 281-esek Maputó, Beira és Matola tömegközlekedését szinte megreformálták. Ez is motiválhatta a postát, hogy Ikarus 281-est ábrázoló bélyeget is kiadtak.

Ez a siker is hozzájárult ahhoz, hogy amikor 1980 áprilisában egy mozambiki küldöttség járt a mátyásföldi gyárban, egy összeszerelő üzem létesítéséről állapodtak meg.

2 évvel később (1982 januárjában) Beira városában a fővállalkozási iroda közreműködésével létesült az összeszerelő üzem. Miután a mozambiki partner megnyitotta a hitellevelet, az Ikarus készen állt az 50 darab 261-es jobbkormányos típus KD formában történő szállítására.

Az új üzem — az indulás évében — ötven darab, a későbbiekben pedig már 250 autóbusz összeszerelésére (lett volna) képes. Azonban a gazdasági élet közbeszólt.

Alig 5 évvel később, 1988-ra Mozambik kétségbeejtő gazdasági helyzetbe jutott. Még az ENSZ-is összeült emiatt. Az ismétlődő terror/polgárháború és az aszály következtében az ország 14,5 millió lakosából hatmillió kényszerül külföldről származó segélyből élni. Ez a bizonytalan gazdasági helyzet megpecsételte az Ikarusok sorsát is. Voltak azonban előjelei korábban is.

1983 áprilisában a moputói garázs vezetője azt nyilatkozta az egyik helyi sajtónak, hogy a ”200 buszunkból most is csak 60 van forgalomban — 30 Ikarus és 30 Leyland. Nemcsak a rossz utak, a túlterhelés miatt esnek ki ilyen nagy arányban, de a sofőrök vezetési stílusa is sok kívánnivalót hagy maga után, az üzemképtelen autóbuszok javítása pedig gyakran alkatrészhiány miatt késik, hozzáteszem, a mi hibánkból. Harmincöt megjavított Ikarust például abroncshiány miatt nem lehet forgalomba állítani. Mozambik nem importál gumiköpenyt, saját gyára van, ott azonban a termelés akadozik, ezért állnak nálunk a buszok.”

Az egyre romló gazdasági helyzetben, 1992-ben – mivel nem szereztek be alkatrészeket – több mint száz Ikarus buszt selejteztek le, és ez a tendencia később sem állt le. Ezzel ismét „bedőlt” Maputó tömegközlekedése: több vonalat megszüntettek, a buszjegyek – az ottani viszonyokhoz képest – az egekbe szöktek. Változás csak 1994 után állt be, de már az Ikarus buszok nélkül.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2024-06-04

Kézzel festett oroszlán Etiópiának


Olvass tovább
2024-03-19

Eltűnt buszok nyomában VI.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.