Az Ikarus 180-as „ringó feneke” Tunéziában
2023-07-24A sikertörténetnek tartott típuscsalád
2023-07-241961-ben a Medicor Művek az Ikarustól rendelt szűrőbuszokat. Először használt 602-eseket alakítottak át. De az igazi áttörést az új 620/630-as típuscsalád jelentette.
Az Ikarus buszok dentobuszként, mobil fogorvosi rendelőként, mobil röntgenállomásként és vérátömlesztő mobil állomásként működtek. Oda szánták őket, ahol a vidéki lakosság egészségügyi ellátása nem volt megoldott. A Szovjetunió rendelt sokat ezekből. Ma már a 630-as Ikarus modellből csak 8 busz maradt a világon, Oroszországban pedig 2018-ra felújítottak egy 1967-es dento-buszt.
A 620/630 más területen is hasznos volt, mozgó posta, könyvtár, stb. vagy például a Magyar Rádió és Televízió pirosra festett közvetítőkocsijaira még sokan emlékezhetnek, amint a Zeneakadémia oldalán, vagy budapesti és vidéki színházak oldalán parkoltak.
(Érdemes megjegyezni, hogy mind a Rádió, mind pedig a Televízió műsorait a 60-as 70-es években az élő közvetítések jellemezték.)
Ilyen közvetítőkocsi tetszett meg a Kelet-németeknek, akik 1964-ben rendeltek TV közvetítőkocsit az Ikarus gyártól (172-es karosszériára).
A 60-as években felmerült az igény egészségügyi célú haszonjárművekre, amelyek az olyan térségekben ideálisak, ahol körülményes egy-egy rutinvizsgálat elintézése. 1961-től a Medicor Művek az Ikarus-Medicor együttműködésében készített szűrőbuszokat. Először használt 602-eseket alakítottak át, de mivel egyre inkább nőtt az érdeklődés, az alapot az új 620/630-as típuscsalád jelentette. Az orrmotoros buszból alakítottak ki fogászati vándorrendelőt, röntgenbuszt, valamint vérvételi buszt, ez utóbbinál a belső tér háromra osztásával. Többek között a Váci Műszeripari Művek készítette a belső kialakítást az Ikarus Gyárban speciálisan készült buszokba. 1966-ban a BNV-n is látható volt mind 3 féle egészségügyi busz.
Ezekből a buszokból tucatjával készítettek a hazai lakosság ellátására, de a Szovjetunió is vevő volt. Mind a három orvosi ellátásra kialakított buszból 20-20 darab került ki. A dentobuszt, a mobil fogorvosi rendelőt, a mobil röntgenállomásokat és vérátömlesztő állomásokat a vidéki lakosság egészségügyi ellátására szánták azokon a helyeken, ahol sem mentőállomás, sem kórház nem volt, és bizony akkoriban a Szovjetunió sok vidékén ez nem volt ritkaság.
Ma már a 630-as Ikarus modellből már csak 8 busz maradt a világon, Oroszországban pedig 2018-ra felújítottak egy 1967-es dento-buszt. A képeink között is látható busznak a története is ismert: Észak-Kazahsztán sztyeppéin szolgált évtizedekig, majd kirámolták a belsejét, és terepmotorokat szállítottak a busszal. 2017-ben találták meg orosz Ikarus fanok, és újították fel.
Képeinken egy 602-es, az egyik busz a BNV-n, a 60-as évek szovjet képei és a felújított orosz dento-busz.