logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az egyetlen kétajtós 180-as újra a régi fényében
2023-07-23
Az NDK-t is érdekelték a közvetítőkocsik
2023-07-24

Az Ikarus 180-as „ringó feneke” Tunéziában

Kategóriák
  • Afrika
Címkék
  • Ikarus 180
  • Ikarus 280
  • Tunézia

1969 júliusában a tunéziai közlekedési minisztérium az 50 darab Ikarus 556-os mellé, csak óvatosságból vett mindössze 2 darab 180-ast, mert mint sok afrikai országban, Tunéziában sem ismerték a csuklós buszokat. Azonban a gazdaságos, az egy buszra eső szállítható utasszám felkeltette az érdeklődésüket. Olyannyira, hogy 1971-ben a további 64 darab 556-os mellé 42 darab 180-ast vettek.

A népszerűségét az utazóközönség is megalapozta, hiszen a busz a csukló mögött úgy ringott, mint a két legnépszerűbb tunéziai hastáncosnő feneke. Vagyis a népnyelv rögtön elkeresztelte őket „Zina—Azizá”-nak.

A 43 darab Ikarus 180-as egy része Tuniszban, illetve Nabeulban közlekedett. A folytatás pedig az Ikarus gyár egyik legfényesebb időszaka lett 669 darab újabb típusú csuklóssal, és a STIA összeszerelő üzemmel. Ugyanis már 1969 júliusában Mostafa Farhat, a tunéziai Société Nationale des Transports elnök-igazgatója Budapesten kijelentette, a jövőben szó lehet Tunéziában is autóbusz-összeszerelő üzem létesítéséről.

A MOGÜRT-nek ’69-ben első alkalommal sikerült Tuniszban magyar járműveket értékesítenie és ez lehetőséget nyújtott a későbbi együttműködésre. 1974-től aztán valóban létrejött egy 30 (!) évig tartó együttműködés. Az első üzlet 50 darab 556-os, és kettő darab 180-as csuklós volt. A két csuklós amolyan tesztjáratban üzemelt, de menetrendbe állítva. Mindkettőt utolérte a selejtezés és nem is lehetett tudni róluk semmit.

Egészen addig, amíg meg nem nézte valaki a Plus beau que moi, tu meurs (Meghalsz, ha szebb vagy nálam) című francia filmet, amelyben egy bűncselekménnyel vádolt, de ártatlan főhős a rendőrök elől, egészen Tunéziáig menekül. Az 1982-be forgatott filmben bukkan fel az egyik tunéziai 180-as, meglehetősen avantgárd módon átalakítva.

Az 1969-71 közötti 180-as és 556-os buszok vásárlása után, 1974-től Tunézia ismét az Ikarus vásárlásokkal akarta modernizálni a tömegközlekedését.

Tunézia, pontosabban a fővárosban Ikaruszok voltak az első csuklós buszok.
Az első nagy szállítást követően, azért akadtak problémák, a szerviz, az alkatrész témában, igaz igen rövid idő alatt megoldódott. De ez elég volt ahhoz, hogy a tunéziai sajtóban az egyik konkurens buszvállalat igazgatója cinikusan kijelentse: „úgy hiszem az Ikarus csak epizódszereplő lesz a tunéziai buszpiacon”. Aztán az idő nem őt igazolta!

Felmerül a kérdés, miért szerették az Ikaruszokat ott, ahol olyan világcégekkel kellett megküzdeni, mint a Fiat, a Volvo, a Van Hool, a Pegaso, a Saviem. A válasz egyszerű: a magyar buszok elegánsak és kényelmesek voltak. Nagy a befogadóképességük, és ehhez mérten olcsók is. A vevőszolgálatra mindig lehetett számítani. A magyar szakemberek állandóan kéznél voltak, de még a szakmai képzéshez is hozzájárultak. Érdemes megjegyezni, hogy éppen ez alapján az akkori járműtenderben a vevőszolgálattal kapcsolatos követelményeket szinte szó szerint az addigi gyakorlat alapján írták elő.
1981-ben is vettek újabb 100 darab 280-ast, ’84-ig körülbelül összesen 300 darabot, majd 1988-tól KD formában további több száz Ikarus készült Tunéziában, a STIA Ikarus 283.20-as.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2024-06-04

Kézzel festett oroszlán Etiópiának


Olvass tovább
2024-03-19

Eltűnt buszok nyomában VI.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.