logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Háromórás táncos ünnepség az Ikarus buszok tiszteletére
2023-07-24
Kuwait – Az Ikarus gyár történetének egyik fényes fejezete
2023-07-24

A kanadai 18 méteresek

Kategóriák
  • Észak és Dél Amerika, Kanada
Címkék
  • Kanada
  • Orion-Ikarus

1977-ben az Ikarus megpróbálkozott Észak Amerika meghódításával. ’78-ban egy-egy hosszabb próbaidőszak után a Crown-Ikarus 1980 és ’86 között kezdett gyártani városi csuklósokat. De mivel az USA iparvédelmi okokból csak 50% külföldi terméket engedett, a fényezett busz testeket áthajóztatták az USA-ba, ahol megtörtént a végszerelés. 1983-ban Kanadában is bemutatták. Végül ott még többet rendeltek (287 darabot) a 286.22-ből, mint az Egyesült Államokban.

(Képgalériánkban a legszebb kanadai évek:)

Kanadában az ontariói tranzitvállalatok az 1980-as évek elején-közepén kezdték el komolyan megvizsgálni a csuklós buszokat. Olyan gyártók modelljeit tesztelték, mint a Van Hool és a General Motors, de a TTC (Transit Toronto Co.) az Ontario Bus Industries (későbbi elnevezése Orion Bus Industries) által kínált Ikarus modell mellett döntött. A TTC 1986-ban 27 millió dollár összértékben 90 Ikarus-Orion buszt vásárolt az azóta csődbe ment Ontario Bus Industries-től (OBI).

A szerződés értelemében 1987-ben összesen 90 darabot kaptak. A karosszériahéjakat (ajtók, ablakok, ülések, motor nélkül) az Ikarus Magyarországon gyártotta és hajóval szállította Montrealba. Ezután teherautókkal az OBI mississaugai üzemébe szállították őket, ahol megtörtént a végső összeszerelés.

(Képgalériánkban az Ikarus-Orion III utastere:)

A kanadai Ikarus „projekt” nem lett hosszú életű, mert a világ négy földrészén feltűnt magyar Ikarus buszok Kanadában nem igazán váltak be, pedig külsőleg a kor igényeinek mindenképpen megfeleltek.

Alig 6-8 évvel az üzembe állás után ki is vonták a forgalomból valamennyit. A korabeli sajtóban 1995-ben olvasható, hogy a Toronto Transit Commission (TTC) képviselői bejelentették, „katasztrofális műszaki állapotuk miatt 14, Ikarus-felépítménnyel gyártott csuklós autóbuszt azonnal ki kell vonni a torontói tömegközlekedésből”. Torontóban 90 busz járt. Az utolsó buszt 2000. május elseje előtt nyugdíjazták. Az utolsó buszt 2000 május elseje előtt nyugdíjazták. De a TTC úgy döntött, hogy tizenkilenc Ikarust felújíttat a Hillcrest-i járműkarbantartó üzemben, a buszok még 3 évig üzemeltek. Az Orion III buszokat 2003. június 20-án vonták ki végleg a forgalomból, és még abban az évben le is selejtezték őket. (Egyébként a TTC számos Orion Ikarus csuklós autóbuszt adott el a kubai Havanna MetroBusnak 1996-ban.)

A kanadai üzemeltető állítása szerint a csuklós szerkezet rossz minőségű megmunkálása és a felhasznált silány anyagok következtében a buszok idő előtt elrozsdásodtak, balesetveszélyessé váltak. A felújítás az üzemeltető szerint járművenként 100 ezer dollárba kerülne. Korábban az Ottawában üzembe állított Ikarus karosszériájú buszok ellen is a torontóihoz hasonló minőségi kifogások merültek fel.

Egyértelműen bebizonyosodott, hogy a kanadai utak nagymértékű sózása járult hozzá az idő előtti korrodálódáshoz.

(Képgalériánkban a leselejtezett buszok a szétvágás előtti időszakban:)

A 6410-es körbejárta Torontót, mielőtt szétdarabolták.

Szinte minden országban egy-egy típus forgalomból kivonását kisebb-nagyobb ünnepség kíséri. Ez alól Kanada sem kivétel. 2000. szeptember 4-én, amikor Torontóban az utolsó Ikarus-Orion III is nyugdíjba vonult, a Toronto Transit Commission a buszrajongókra gondolva egésznapos fotókörutat szervezett a nagyvárosban. Szeptember 3-án az összes Ikaruszt hivatalosan is kivonták a forgalomból, így valóban ez volt a 6410-es busz utolsó útja.

(Érdemes megemlíteni, hogy akkor még nem gondolta senki, hogy a 90 darab torontói buszból 2001-ben a buszhiány és a növekvő forgalom miatt 19 buszt felújítottak és még 2003-ig vígan közlekedtek.)

Képeink a 6410-es körútján készültek, és amerre járt, a busz homlokán mindig változtatták az útvonaljelzőt. Ezt a buszt aztán szétvágták, nem volt a 19 felújított között.

(Képgalériánkban a búcsú-körúton készült fotók:)

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-31

Világra szóló Ikarus siker lett volna…


Olvass tovább
2024-04-14

Az Ikarus első „hídfőállása” Dél Amerikában.


Olvass tovább
2024-03-11

A túlzott szabványosítás miatt nem lett Ikarus export Mexikóvárosba.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.